Minggu, 30 Agustus 2009

Bahasa Indonesia VS Bahasa Malaysia

Daripada ikutan ribut-ribut soal klaim budaya, mendingan kita tengok sedikit ni perbandingan antara bahasa kita dengan tetangga sebelah :

INDONESIA : Kementerian Agama
MALAYSIA : Kementerian Tak Berdosa (...Oh please...!!)

INDONESIA : Angkatan Darat
MALAYSIA : Laskar Hentak-Hentak Bumi (Kalo Laut hentak2 aer kali ya..??)

INDONESIA : Angkatan Udara
MALAYSIA : Laskar Angin-Angin(awas nanti masuk angin loo..)

INDONESIA :'Pasukaaan bubar jalan !!
MALAYSIA :'Pasukaaan cerai berai !!

INDONESIA : Merayap
MALAYSIA : Bersetubuh dengan bumi (bagaimana coba caranya ?)

INDONESIA : Rumah sakit bersalin
MALAYSIA : Hospital korban lelaki (bener juga sih...)

INDONESIA : Belok kiri, belok kanan
MALAYSIA : Pusing kiri, pusing kanan (kalo breakdance apaan?)

INDONESIA : Departemen Pertanian
MALAYSIA : Departemen Cucuk Tanam (yuu mariii)

INDONESIA : Gratis bicara 30 menit
MALAYSIA : Percuma berbual 30 minit

INDONESIA : Satpam/sekuriti
MALAYSIA : Penunggu Maling ( ngarep banget dimalingin ya ampe ditunggu)

INDONESIA : Joystick
MALAYSIA : Batang senang (maksud loe..??)

INDONESIA : Tidur siang
MALAYSIA : Petang telentang (kalo gitu, tidur malem "gelap tengkurep" donk)

INDONESIA : Tank
MALAYSIA : Kereta kebal (suntik kale..???)

INDONESIA : Kedatangan
MALAYSIA : Ketibaan (untung bukan ketiban)

INDONESIA : Rumah sakit jiwa
MALAYSIA : Gubuk gila

INDONESIA : Dokter ahli jiwa
MALAYSIA : Dokter gila (kasian amat dokternya..)

INDONESIA : Hantu pocong
MALAYSIA : Hantu Bungkus (pesen atu donk bang...!! hehehehe)

INDONESIA : Kamar mandi
MALAYSIA : Bilik termenung (emang ada gitu yang sambil jingkrak-jingkrak???)


Sekian dari penulis. Untuk kebenarannya belum bisa dibuktikan. Postingan ini hanya untuk hiburan semata saja.

(Sumber : http://www.topix.com/forum/world/malaysia/TK9RSSO7KB8DOOONA)


-pis, lop, en geol-
(tea)
Reactions:

16 comments:

  1. kenape tidak berkata menggunakan fakta, tapi menggunakan hati yang tidak dikawal emosinya, akibatnya apa yang anda tulis ini hanya bagaikan sampah..

    tak kesah le ape yang anda tulis, tapi kami di Malaysia akan bersuara balas dengan penuh adab sopan santun dan berbudi bahasa.. itu kan budaya kami sebagai orang timur.. =)

    MALAYSIA BOLEH...!!

    BalasHapus
  2. Meh sini biar aku bagi ko frasa yang betulnya dari segi fakta.. Tapi kalau ko rase pelik sekalipun, itulah yang dinamakan kepelbagaian Bahasa Melayu, belum lagi kalau aku bagi ko bahasa melayu sabah, kecek kelate, loghat kedah, pelat nogori dan sebagainya.. keh2... indahnye Malaysia.. =)

    INDONESIA : Kementerian Agama
    MALAYSIA : Jabatan Agama Islam Malaysia / Jabatan Agama dan Adat Istiadat Melayu

    INDONESIA : Angkatan Darat
    MALAYSIA : Tentera Darat

    INDONESIA : Angkatan Udara
    MALAYSIA : Tentera Udara

    INDONESIA :'Pasukaaan bubar jalan !!
    MALAYSIA :(yang ni aku tak tau jabatan ape yang ko nak cerita.. pelik gak kat Indon ade Pasukaan Bubar Jalan.. tapi mungkin itulah keunikan bahasa kamu juga kan..)

    INDONESIA : Merayap
    MALAYSIA : Merayap (same je..)

    INDONESIA : Rumah sakit bersalin
    MALAYSIA : Wad Bersalin

    INDONESIA : Belok kiri, belok kanan
    MALAYSIA : Belok kiri, belok kanan (juga same je..)

    INDONESIA : Departemen Pertanian
    MALAYSIA : Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi

    INDONESIA : Gratis bicara 30 menit
    MALAYSIA : Percuma masa berbual 30 minit

    INDONESIA : Satpam/sekuriti
    MALAYSIA : Pengawal/Jaga

    INDONESIA : Joystick (kenape Bahasa Inggeris, gunakan bahasa kita sendiri lebih baik dan lebih bangga)
    MALAYSIA : Kayu ria

    INDONESIA : Tidur siang
    MALAYSIA : Tidur siang

    INDONESIA : Tank (Ni pun same Bhs Inggeris jugak)
    MALAYSIA : Kereta kebal

    INDONESIA : Kedatangan
    MALAYSIA : Ketibaan/Kedatangan (penggunaannya bergantung kepada situasi. Cth nya : "Kedatangan mereka amat dihargai" & "Mengumumkan ketibaan Yang Berhormat..")

    INDONESIA : Rumah sakit jiwa
    MALAYSIA : Hospital Mental

    INDONESIA : Dokter ahli jiwa
    MALAYSIA : Dokter Psikologi

    INDONESIA : Hantu pocong
    MALAYSIA : Pocong

    INDONESIA : Kamar mandi
    MALAYSIA : Bilik Mandi

    Haa.. sekian saje kelas Bahasa Malaysia kita pada hari ini... Berkongsilah ilmu yang aku beri tadi dengan kengkawan Indon ko yang laen tuh.. Jangan plak ko dtg Malaysia ko guna bahasa yang tak betol macam sebelum nih.. Nanti tak pasal2 ko kena masuk Hospital Mental... keh2...

    MALAYSIA BOLEH....!!

    BalasHapus
  3. Bahasa Malaysia Mata lo Sobek apa coy? hehehe...

    BalasHapus
  4. ahahahaha...

    ada komen dari orang malay juga ta? hakakaka

    ya namanya juga hiburan, jangan diambil ati lah makcik, pakcik

    kao mengatai indon??? DASAR MALON

    BalasHapus
  5. keh keh... menggealabah la budak2 indon nih.. keh keh... =)

    BalasHapus
  6. bahasa kao tak jelas tu, malon
    huhuhu.....

    BalasHapus
  7. wkwkwk... Malon the suCkiest ever :D

    BalasHapus
  8. waduh............ada ada aza....
    kalo bahasa malaysianya rendang apa ?
    angklung apa ?
    batik apa ?
    wayang kulit apa ?
    ambalat apa ?>
    peuyeum apa ?
    teri pendet apa ?

    hayo....jawab
    he.....he....

    BalasHapus
  9. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  10. ya jelas aneh...lha wong moralnya moral pencuri jadi gak kreatif :D

    BalasHapus
  11. udahlah jangan saling menghina..
    @laskar pelangi : cuma sebagai masukan aja nih..
    jangan bikin post yang bisa memprovokasi kaya gini.. ga ada gunanya..
    ga ada untungnya..
    Nanti kita sebagai orang Indonesia juga rugi sendiri , dipandang sebagai orang ga berbudi dan sopan

    kita juga ga mo kan kalo misalnya ada beberapa orang dari Indonesia yang berbuat ga bener, tapi malah kita semua orang Indonesia dipandang ga bener..

    mending bikin post yang bisa motivasi orang..
    itu jauh lebih baik..

    to orang" Malaysia : saya mewakili mereka minta maaf sebesar-besarnya atas post ini..

    BalasHapus
  12. Hlah mala kopeett

    BalasHapus
  13. malaysia maling kancut, tak tahu malu..,
    babi ko malaysia.,.
    sok berbudi,.,.
    bahasa mu tak jelas.,.
    budak inggris.,.

    BalasHapus
  14. INDONESIA : Joystick (kenape Bahasa Inggeris, gunakan bahasa kita sendiri lebih baik dan lebih bangga)
    MALAYSIA : Kayu ria

    INDONESIA : Rumah sakit jiwa
    MALAYSIA : Hospital Mental

    gak aneh tu bacanya??? ckckckck....Kata2mu harimaumu

    BalasHapus
  15. Buat apa sih ribut toh kalo di luar negeri pun kalo ketemu orang malaysia udah kayak ketemu saudara sendiri. Kita instrospeksi juga, saya rasa orang2 malaysia itu membela bahasanya dan apa yang ditulis di post ini saya rasa kurang merepresentasikan bahasa melayu yang sesungguhnya karna kebetulan saya juga fasih bahasa melayu. Toh kalo orang2 malaysia bilang kita budak2 indon, kita juga marah kan? Kalau mau lucu2an boleh tapi jangan menyinggung orang lain apalagi bangsa lain. Saling menghargai aja

    BalasHapus